reklama
reklama

Fundusz wzgardzony przez samorządowców

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

 Fundusz wzgardzony przez samorządowców - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Informacje bialskie Już 18 stycznia uruchomione zostaną połączenia dotowane przez krajowy fundusz, powiat bialski i gminy. W trzecim, co do wielkości w kraju powiecie "likwidowanie wykluczenia komunikacyjnego" przynosi niewielkie efekty.
reklama

Już od kilku lat gorącą i ostrą dyskusję w Radzie Powiatu Bialskiego wywołuje sprawa dofinansowania dodatkowych połączeń w ramach rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Dobra idea przyniosła mierne skutki wskutek wcześniejszego, mizernego dotowania w wysokości zaledwie 1 zł do tzw. wozokilometra. Zabrakło też zainteresowania wielu samorządowców, którzy sami siebie dobrze wozili i nie martwili się kłopotami komunikacyjnymi uboższych mieszkańców lub młodzieży szkolnej. Nie bez znaczenia było też uderzenie opozycji w programowy pomysł PiS. Szczególnie krytycznie do tej idei i jej realizacji podchodził Mariusz Kiczyński (PSL), przewodniczący Rady Powiatu, który już wcześniej emocjonalnie manifestował oburzenie na tworzenie dodatkowych linii. Także na ostatniej sesji powiatowej nie omieszkał krótko odciąć się od projektu uchwały w sprawie świadczenia usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w przewozach autobusowych.

– Niezasadne jest realizowanie uchwały na podstawie ułomnej ustawy przyjętej przez Sejm. Ta sprawa ginie naturalną śmiercią. Coraz mniej gmin chce się z tym wiązać – przekonywał  Kiczyński.

Wiceprzewodniczący rady Daniel Dragan (Porozumienie Samorządowe, PO) też zaznaczył swój dystans do rządowego programu. Przyznał jednak, że są powiaty, w których jednak "świetnie" się sprawdza.

– Smutno, że nie będzie kursu Wisznice–Sosnówka. Przy takiej liczbie osób, przy słabym obłożeniu, nie ma sensu pompowania pieniędzy samorządowych w ten projekt – zauważył.

Zaznaczył, iż przed kolejnym naborem na dofinansowanie przewozów, trzeba będzie przygotować odpowiednią promocję w gminach, w tym zorganizować konferencję prasową. Wskazał na potrzebę większego zaangażowania Urzędu Marszałkowskiego w zapewnienie połączeń trafiających do Białej Podlaskiej, bowiem powiat nie może finansować kursów kończących bieg w mieście grodzkim. Na 2021 r. postanowiono zorganizować w pow. bialskim tylko 4 linie, czyli o 3 mniej, niż w 2020 r. Uzyskano też wstępne deklaracje o dofinansowaniu dwóch linii z gminy Międzyrzec oraz jednej z miasta Terespol i gminy Kodeń.

Funkcjonować będą: linia nr 1: Międzyrzec – Wólka Krzymowska – Tłuściec – Międzyrzec; linia nr 2: Międzyrzec – Strzakły; linia nr 3: Terespol – Janów Podlaski oraz linia nr 4: Kodeń – Terespol.  Wstępnie zaplanowana kwota deficytu wszystkich linii wyniesie 182,7 tys. zł. Z rządowego funduszu trafi na ten cel zaledwie 17 tys. zł, zaś organizator przeznaczy 45,7 tys. zł. Podczas ostatniej sesji Rada Powiatu Bialskiego podjęła uchwałę o przeznaczeniu 150 tys. zł na wydatki związane z funkcjonowaniem lokalnego transportu zbiorowego – przewozy autobusowe o charakterze publicznym. 19 radnych poparło tę uchwałę, 1 był przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu.  W 2021 r dopłata z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych będzie wynosić 3 zł do 1 wozokilometra.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama