reklama
reklama

Odpowiedzialność karna za rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o firmie

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Odpowiedzialność karna za rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o firmie - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

PROMOWANE W biznesie renoma jest fundamentem sukcesu, a rozpowszechnianie fałszywych informacji może wyrządzić szkodę zarówno przedsiębiorstwom, jak i konsumentom. Polskie przepisy prawne określają kary za dystrybuowanie nieprawdziwych lub mylących danych dotyczących firm. Artykuł 26 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (UZNK) precyzyjnie określa te zasady, wprowadzając odpowiedzialność karną dla osób zaangażowanych w tego typu praktyki.
reklama

Zgodnie z art. 26 UZNK, za rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o przedsiębiorstwie grozi kara aresztu, lub grzywny. Przepis ten dotyczy informacji o aspektach takich jak osoby kierujące przedsiębiorstwem, oferowane towary i usługi, ceny, a także sytuację gospodarczą czy prawną przedsiębiorstwa. Celem takich działań może być szkodzenie przedsiębiorcy lub przysporzenie korzyści majątkowej, lub osobistej sprawcy, jego przedsiębiorstwu lub osobom trzecim.

Więcej informacji na ten temat znajdą państwo na stronie: rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji.

Art. 26 ust. 1 UZNK adresuje kwestię pomawiania, czyli rozpowszechniania informacji fałszywych, które stawiają firmę w niekorzystnym świetle. Wymóg, aby informacja była rozpowszechniana, oznacza, że musi być ona udostępniona w sposób, który umożliwia zapoznanie się z nią nieokreślonej liczbie osób. Sprawca musi działać z zamiarem szkodzenia przedsiębiorcy, co oznacza, że nieumyślne rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji nie podpada pod ten przepis.

Z kolei art. 26 ust. 2 UZNK odnosi się do nieuczciwego zachwalania, czyli sytuacji, gdy osoba rozpowszechnia informacje, które przedstawiają firmę w zbyt pozytywnym świetle, niezgodnym z rzeczywistością. Takie działanie ma na celu przysporzenie korzyści sprawcy lub jego firmie.

W pewnych sytuacjach rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o firmie może również wyczerpywać znamiona przestępstwa, takiego jak zniesławienie lub zniewaga. Warto jednak zaznaczyć, że znieważyć można tylko osobę fizyczną, więc przepisy te mogą mieć zastosowanie głównie do informacji dotyczących osób zarządzających firmą. Zniesławienie może dotyczyć także osób prawnych i jednostek organizacyjnych.

Za naruszenie przepisów art. 26 UZNK grozi kara aresztu (od 5 do 30 dni) lub grzywny (od 20 do 5000 zł), zależna od okoliczności sprawy oraz sytuacji majątkowej sprawcy. W przypadku zbiegu z kodeksem karnym konsekwencje mogą być jeszcze poważniejsze, włączając w to karę pozbawienia wolności do lat dwóch, szczególnie gdy fałszywe informacje są rozpowszechniane za pośrednictwem mediów.

Warto dodać, że ściganie za wymienione przestępstwa następuje na wniosek pokrzywdzonego.

Prawo polskie surowo podchodzi do kwestii rozpowszechniania nieprawdziwych informacji o firmach, chroniąc tym samym zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów przed nieuczciwą konkurencją i wprowadzaniem w błąd. Działania te mogą mieć poważne konsekwencje prawne, w tym odpowiedzialność karną.

Artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady prawnej. Autor nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek działania podjęte na podstawie treści artykułu ani za ich konsekwencje. Interpretacje prawne oraz opisane przypadki mają charakter ogólny i nie odnoszą się do konkretnych sytuacji indywidualnych. W razie potrzeby, zaleca się konsultację z doświadczonym adwokatem bądź radcą prawnym.

Kancelaria Prawa Gospodarczego TMH Kraków
Adwokat dr Tomasz Marek, Radca prawny dr Marcin Hotel

ul. Rynek Dębnicki 6/3a
30-319 Kraków
tel. 12 307 27 38

kontakt@kancelariatmh.pl



reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama